نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

بررسی چند ابهام در فهرست خریداران کاغذهای وارداتی بوی «کــاغذبــازی» می‌آید
26 خرداد 1398
كارخانه یا تجارتخانه
اگر به خاطر داشته باشید، در گزارش «تولیدكننده‌ای كه واردكننده شد» ذكر كردیم كه تلاش‌های ما برای گفت‌وگو با مدیرعامل كارخانه چوب و كاغذ مازندران به یك پاسخ ختم شد. مدیران این كارخانه توضیح دادند: طی توافقی كه با وزارت ارشاد و صمت جهت تنظیم بازار تامین تقاضای مشتریان به‌عمل آمد، مقرر شد به جای واسطه‌ها، شركت چوب و كاغذ علاوه بر تولید بخشی از نیاز كاغذ روزنامه كشور نسبت به وارد كردن كاغذ روزنامه از مارك‌های معتبر اروپایی اقدام و با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط به نرخ مصوب سازمان حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان نسبت به توزیع و فروش آن به كلیه تعاونی‌ها و انجمن‌های زیر نظر وزارت ارشاد و روزنامه‌های پرتیراژ كشور اقدام كند. ولی دیروز سیدمحمدرضا دربندی، مدیركل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به خبرگزاری فارس گفته، این كارخانه بدون هماهنگی با وزارت ارشاد اقدام به توزیع كاغذ كرده است.
بر‌اساس این مصاحبه، اقدام كارخانه چوب و كاغذ مازندران برای واردات كاغذ زیر نظر معاونت مطبوعاتی نبوده است. دربندی همچنین اظهار كرده كه نمی‌داند كارخانه چوب و كاغذ مازندران كارت بازرگانی دارد یا خیر و طبق قانون مجاز به وارد كردن كاغذ خارجی بوده یا نه، اما تاكید كرده كه كاغذهای وارداتی را بدون نظارت معاونت مطبوعاتی و بدون اطلاع به این معاونت توزیع كرده است.
گویا علاوه بر این‌كه كارخانه چوب و كاغذ مازندران سال گذشته یك میلیون و 600 هزار یورو ارز دولتی برای واردات كاغذ دریافت كرده، امسال هم به واردات كاغذ ادامه داده البته با ارز نیمایی و بیشتر به یك تجارتخانه بدل شده است.



اظهارات یك منبع آگاه
كارخانه چوب و كاغذ مازندران صرفا یكی از واردكنندگان كاغذ تحریر و روزنامه است كه سال گذشته ارز دولتی دریافت كرده و احتمالا موارد دیگری هم بتوان پیدا كرد كه با ارز دولتی كاغذ وارد كرده و در بازار توزیع كرده‌اند، اما این همه ماجرا نیست چرا كه شنیده‌های ما حاكی از آن است كه بعد از تنگ شدن عرصه بر واردكنندگان كاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، برخی از واردكنندگان متخلف بر آن شده‌اند كه فهرست‌های جعلی از خریداران منتشر كنند.
یك منبع آگاه در این باره به جام‌جم گفته است كه به یك ناشر معتبر پیشنهاد شده كه در ازای دریافت 40 میلیون تومان بپذیرد كه نامش در فهرست خریداران كاغذهای وارداتی درج شود. به عبارتی واردات كاغذ با ارز دولتی به اندازه‌ای بی‌سامان بوده كه یك فرد یا موسسه توانسته ارز دولتی بگیرد، مقادیر قابل توجهی كاغذ تحریر وارد كند، در بازار آزاد بفروشد و سود كلانی به جیب بزند تا اندازه‌ای كه پرداخت 40 میلیون به یك ناشر برایش كاملا معقول و به صرفه بوده و بعید نیست در فهرست خریداران كاغذ از جمله فهرستی كه كارخانه چوب و كاغذ مازندران منتشر كرده، افراد یا موسساتی باشند كه در ازای رقم مشخصی حاضر شده‌اند نام‌شان در این فهرست ذكر شود بدون این‌كه كاغذی خریده باشند!


ابهام در فهرست خریداران
كارخانه چوب و كاغذ مازندران، فهرست خریداران كاغذهای تحریری كه وارد كرده را هنوز منتشر نكرده است، اما در فهرست خریداران كاغذ وارداتی روزنامه هم ابهاماتی وجود دارد. در این فهرست پس از نیازمندی‌های روزنامه همشهری عمده‌ترین خریداركاغذ وارداتی، یك هفته‌نامه استانی مربوط به اصفهان است به نام «عهد پیمان» كه در مجموع نزدیك به 150 تن كاغذ روزنامه خریداری كرده است. فارغ از این‌كه باید بررسی كرد یك هفته‌نامه این مقدار كاغذ را در چه بازه زمانی مصرف می‌كند،‌ لازم است انتشار منظم و مستمر این هفته‌نامه مورد بررسی قرار بگیرد.
از دیگر خریداران كلان كاغذ در این فهرست می‌توان نام مدیر مسؤول ماهنامه آوازه و دو هفته‌نامه سلام بیمه را دید كه 125 تن كاغذ خریداری كرده است. در این مورد خاص هم بررسی‌های ما نتیجه‌ای نداشته و نشریاتی با این نام شناسایی نشدند.
یكی دیگر از خریداران كاغذ روزنامه در فهرست منتشر شده از سوی كارخانه چوب و كاغذ مازندران، روزنامه سراج را می‌توان نام برد كه نزدیك به 40 تن كاغذ خریداری كرده است و بررسی‌های ما از شهر كاشان حاكی از آن است كه نشریه، به صورت روزنامه منتشر نمی‌شود. فارغ از این‌كه مجوز این نشریه برای انتشار روزانه منتشر شده یا برای انتشار هفتگی، نكته مهم این است كه معمولا در تعداد نسخ محدود و به صورت نامرتب منتشر می‌شود و صرفا در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی شهروندان كاشانی شاهد انتشار مستمر و پررنگ این نشریه هستند. البته این نكته را نیز باید مد نظر داشت كه نشریه سراج بیشتر از 4 صفحه ندارد.
علاوه بر ابهامات مطرح شده درباره مهم‌ترین خریداران كاغذ خارجی كه با كارخانه چوب و كاغذ مازندران وارد معامله شده‌اند، این نكته را هم باید مد‌نظر داشت كه نشریاتی در كشور داریم كه به صورت بسیار محدود روی كاغذ منتشر می‌شوند. این نشریات سایت مخصوص به خودشان را دارند و یك تحریریه بسیار كوچك كه در نهایت خبرها را صفحه‌آرایی می‌كند و به صورت پی‌دی‌اف روی سایت قرار می‌دهند!


كنترل در بازار كاغذ
ابهاماتی كه در این گزارش ذکر شد یكی از نمونه‌های بی‌سامانی در بازار كاغذ وارداتی است، اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سهمیه‌بندی كاغذ و كنترل شدید بر واردات را جایگزین نظارت بر بازار كاغذ كرده است. بسیاری از ناشران از سهمیه‌بندی كاغذ و میزان كاغذ دریافتی طی ماه‌های اخیر ناراضی هستند؛ تعدادی از آنها ناچار شده‌اند نیازشان را از بازار آزاد تامین كنند و تعدادی دیگر از میزان انتشار كتاب كاسته‌اند. در میانه طرح ساماندهی به بازار كاغذ، واردات كاغذ تحریر تا حد زیادی متوقف شد. محسن واضحی كه در موسسه برگ بهشت، از چند كشور اروپایی كاغذ بالكی وارد می‌كرده، درباره وضعیت واردات می‌گوید: در حال حاضر هم با ارز نیمایی و هم دولتی و زیر نظر سیستم توزیع وزارت صمت كاغذ وارد می‌كنیم، ولی حجم واردات در چند ماه اخیر به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها بسیار كم شده بود. حالا این وضعیت نظم پیدا كرده و امیدواریم طی ماه‌های آینده، نیاز ناشران به كاغذ برطرف شود.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد