نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

تورم 500 درصدی روی «کاغذ»
25 بهمن 1397
در كمتر از دو هفته یا به عبارت دقیق‌تر در طول ده روز قیمت كاغذ باز هم نوسان داشته است؛ نیمه بهمن قیمت هر بند كاغذ از هر بند 400 هزار تومان به حدود 380 هزار تومان کاهش پیدا کرد و بعد از تعطیلات جشن سالگرد پیروزی انقلاب، بدون هیچ دلیل روشن و مشخصی دوباره قیمت كاغذ به بندی 401 هزار تومان افزایش پیدا كرده و در مواردی شنیده شده كه كاغذ تحریر 100 در 70 تا بندی 420 هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است. كسی دلایل این اوج و فرودها را نمی‌داند اما چیزی كه روشن است افزایش 500درصدی قیمت كاغذ در مقایسه با سال گذشته است و این یعنی كاغذ از هر كالای اساسی دیگری كه ارز‌یارانه‌ای دریافت می‌كند، افزایش قیمت بیشتری طی یك سال گذشته داشته و هر ورق كاغذ تحریر تقریبا 850 تومان قیمت پیدا كرده است. دقیقا 13 بهمن ماه بود كه در صفحه 12 روزنامه گزارشی با عنوان «وقتی كاغذ با پنبه سر می‌برد» از افزایش 500 درصدی قیمت كاغذ خبر دادیم و هنوز دو هفته نشده كه دوباره شاهد نوسان قیمت هستیم و نكته اینجاست كه اهالی صنعت نشر هیچ پیش‌بینی مشخصی درباره آینده ندارند.


قیمت كاغذ در صدر تورم
واردكنندگان كاغذ ارز یارانه‌ای می‌گیرند تا با افزایش نرخ ارز، قیمت این محصول فرهنگی و استراتژیك افزایش پیدا نكند اما در تمام این سال‌ها نتیجه برعكس بوده و هر قدر دولت بیشتر تلاش كرده، نتیجه بدتر شده و قیمت كاغذ افزایش بیشتری یافته است. كاغذ تحریر سال قبل در همین زمان حدود 80 هزار تومان قیمت داشته و حالا به حدود 400 هزار تومان رسیده و این یعنی تورم 500 درصدی رخ داده و می‌توان مدعی شد كاغذ بیشتر از هر كالای اساسی دیگری با افزایش قیمت مواجه شده، در حالی كه دولت ساماندهی كاغذ را در دستور كار قرار داده، سامانه ثبت سفارش راه اندازی كرده و به موازات آن تلاش‌هایی برای دستگیری سلاطین كاغذ صورت گرفته است!
برخی ناشران با دخالت‌های دولت در بازار كاغذ مخالف هستند و بسیاری دیگر هیچ دلیل روشن و مشخصی برای نوسانات ارز پیدا نمی‌كنند و كسی نمی‌داند چرا بازار كاغذ از قواعد عرضه و تقاضا پیروی نمی‌كند و اتفاقاتی كه در این بازار رخ می‌دهد با هیچ كدام از تئوری‌های علم اقتصاد هماهنگ نیست.
​​​​​​​
نشر گنگ و خواب‌زده
كاغذ، صنعت نشر را به خواب و رخوت فرو برده و حتی صدایی از جایی بلند نمی‌شود. ناشران انگار به امید معجزه نشسته‌اند. عمده فعالیت این روزهای ناشران، انتشار تقویم سال جدید است و تجدید چاپ كتاب‌هایی كه مشتری دارد. مدیر انتشارات شهید كاظمی به جام‌جم گفته برخی از كتاب‌هایش تمام شده و با آن‌كه هنوز متقاضی دارند، نتوانسته آنها را منتشر كند از جمله كتاب‌های «سربلند» و «یادت باشد». البته این ناشر كتاب «خط مقدم» را نیز آماده نشر دارد اما این كتاب هم در صف انتظار مانده تا شاید كاغذ مورد نیازش فراهم شود.
دولت از ناشران خواسته برای دریافت كاغذ در سامانه مخصوص ثبت سفارش نام‌نویسی كنند و گویا از این طریق كاغذ مورد نیاز با قیمت مناسب در اختیار ناشران قرار گرفته است اما در این باره هم دو نكته مهم وجود دارد: نكته اول این‌كه برخی ناشران كتاب‌هایشان را با كاغذ یارانه‌ای منتشر و مانند سایر كتاب‌ها قیمت‌گذاری و عرضه می‌كنند گویی كتاب‌ها را با كاغذ آزاد منتشر كرده‌اند. نكته دوم این‌كه عدالت در تخصیص كاغذ رعایت نمی‌شود و مثلا ناشران كتاب‌های كمك درسی چون چاپ بیشتری دارند، كاغذ بیشتری دریافت می‌كنند و كتاب‌هایی منتشر می‌كنند كه در هر صورت و با هر قیمتی توسط دانش‌آموزان خریداری می‌شود در حالی كه ممكن است كتاب‌های ادبی و رمان‌ها به راحتی فروخته نشوند.
با وجود این مشكلات، ناشران از عملكرد سامانه ثبت سفارش راضی هستند و معتقدند حداقل فایده سامانه ثبت سفارش این است كه می‌توانند كاغذ را به قیمت مناسب تهیه كنند اما گویا این سامانه پاسخگوی نیاز همه ناشران نیست. به گفته مدیر انتشارات شهید كاظمی، تعداد ناشران و میزان درخواست زیاد است و دولت نمی‌تواند از عهده برآورده كردن تمام تقاضاها بر بیاید.

تازه‌ترین اقدامات
گرچه ناشران و اهالی كتاب تماشاگر شرایط موجود هستند و احتمالا به فكر راهكارهای انفرادی و شخصی برای بهبود كسب و كارشان هستند، دو برنامه جدی اجرا شده است. برنامه اول برخورد و دستگیری محتكران است كه طبق آخرین خبرها همچنان ادامه دارد و یكی از آخرین موارد آن كشف 25 تن كاغذ احتكار شده در شهرستان صحنه است.
اواسط ماه جاری، خبر رسید به همت پلیس انتظامی كرمانشاه، یك انبار حاوی 25 تن كاغذ احتكار شده در شهرستان صحنه شناسایی شده كه ارزش آن معادل 700 میلیون ریال بوده است. درباره جزئیات این پرونده اطلاعات بیشتری منتشر نشد اما به نظر می‌رسد بررسی اهداف و برنامه‌های محتكران می‌تواند در جهت پیشگیری از احتكار یا قاچاق كاغذ به خارج از كشور موثر باشد.
یكی دیگر از اقدامات صورت گرفته در جهت ساماندهی وضعیت بازار كاغذ، تغییر ارز واردات كاغذ بوده است. اداره كل مطبوعات و خبرگزاری‌ها اواسط ماه جاری اعلام كرد بعد از هماهنگی‌های صورت گرفته با بانك مركزی، شركت‌های متقاضی ورود كاغذ با ارز دولتی می‌توانند با تغییر نوع ارز درخواستی خود به «یوان»، «درهم» و «روبل»، معادل یورویی آن را در كمترین زمان ممكن دریافت كنند.
گویا این اداره كل وعده داده با تغییر نوع ارز واردكنندگان می‌توانند ظرف سه روز ارز‌های نامبرده را دریافت كنند. در حالی كه پیش از این، بیشتر از سه ماه برای تغییر نوع ارز و دریافت آن صرف می‌شد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد